Det er tid til at genstarte

Restauranter
Hjemmesider der viser dig de bedste restauranter
juni 20, 2017
Digital
Er Dit Felt Det Næste Der Rammes af Digital Disruption?
september 12, 2017

Det er tid til at genstarte

E-learning

Det er mere end et årti siden e-learning begrebet dukkede op som en ny kategori. I dag er markedet massivt og stadig hastigt voksende: amerikanske organisationer brugte omkring 23.337,4 millioner dollars på e-learning i 2016, og i Vesteuropa blev der brugt 7.978,6 millioner dollars.
Jay Cross fra Internet Time Group gjorde begrebet e-learning populært i starten af 00’erne, og understregede også vigtigheden i  uformel læring i virksomheder. På den tid, var det en ny ide at gøre læringsindhold tilgængeligt uden for et klasseværelse. Men her en årrække senere står det klart, at e-learning ikke løser alle problemer, derimod er problemerne blot overført til en online kontekst. Ligesom i klasseværelsesundervisning bliver indholdet nemt kedeligt, og det er svært at opretholde opmærksomheden. Endvidere glemmer medarbejderne, det de lærer, og mange bruger ikke det de lærer i jobbet. Flere undersøgelser påpeger endda, at folk kun præsenterer beskedent bedre med onlineindlæring end med traditionel læring.

 

Med alt hvad den nuværende teknologi har at tilbyde, er det helt sikkert tid til at revurdere e-learning i virksomheder og udvikle bedre læring online. Det er på tide, at e-learning bliver det, det burde være – relevant, inspirerende og engagerende.

 

Når vi kombinerer de nyeste teknologier og tendenser (social, gamification, adaptiv læring) med avanceret forskning om, hvordan vores hjerner rent faktisk arbejder, er der flere muligheder for at styrke og forbedre e-learning. Er det en lang og uoverskuelig proces? Nope! Herunder er samlet nogle enkelte tilgang, som kan forbedre online læringsforløb:

  • Del læringen i mindre bider, så fastholder medarbejderne bedre den nye viden, og du undgår, at de kører trætte i lange læringsforløb.
  • Tilpas læringen til medarbejderne, så de kun lærer det, der er nødvendigt for deres job. Vi mennesker oplever ”information overload” i hverdagen, derfor fravælger vi mere eller mindre automatisk, det der fremstår som ”støj”, derfor skal læringen være relevant for modtageren.
  • Gør læring interaktiv – og involver medarbejderne fx ved at anvende elementer fra spil. Med  spilteknikker, som storytelling og poinsystem, øges medarbejderinddragelsen og læringen fastholdes bedre.
  • Gør læringen mobil, så medarbejderne kan lære, når det er passer ind i deres hverdag.

 

Lad os nu få mest muligt ud af de muligheder for deltagelse, som det digitale univers åbner op for, som feks et erp system.

Reparation af stenslag er nemt