Hvad betyder Digital disruption for din virksomhed? Hvis det er skæbnen for enhver virksomhed, at feltet vil blive ramt af digital disruption på et eller andet tidspunkt, hvad kan vi så gøre for at forberede os på det? Lad os finde ud af!
Ifølge en prognose fra Accenture vil den digitale økonomi på bare 5 år opleve en vækst på 26,1% fra 2015 til 2020. Virksomheder rundt om i verden bruger lige nu hele 174 milliarder dollars på cloud teknologier alene. Mange organisationer har nu ledende digitale officerer ansat, eller har udviklet separate enheder, der er ansvarlige for at drive deres digitale strategi.
Mens statistikken ser lovende ud, kæmper mange virksomheder stadig med deres organisatoriske strukturer, for at forberede sig på den digitale transformation og imødegå de digitale disruption udfordringer.
Fænomenet digital disruption er ikke en nyt. Ikke desto mindre har de muligheder og risici, som det bringer med sig, forandret sig over tid, og de der tager det første skridt, er dem der bliver kendte som innovatorer.
Har du nogensinde spekuleret på, hvordan iPod erstattede cd’er, hvorfor de store hotelkæder ikke startede AirBnb, eller hvorfor taxa-selskaberne ikke kunne komme med en strålende ide som Uber gjorde? Og hvordan endte Netflix med at stjæle alle Blockbusters kunder?
Virksomheder, der er dristige nok til at forny sig, slår simpelthen dem ihjel, der stadig følger spillereglerne fra det sidste århundrede!
Når jeg siger, at kun den dristive overlever, så betyder det, at virksomhederne ikke bare skal innovere og ændre deres forretningsmodeller – de skal gøre det med samme hastighed som den digitale disruption for at overleve!
Virksomhederne mærker presset, og flere begynder at opsøge eksperter og tage til disruption foredrag for at sikre de kan følge med tiden.
Fra de første spæde skridt af den digitale tidsalder, begyndelsen af internettiden, til sociale medier og nu at alt kører på mobilen. Teknologi synes at have skabt digital disruption på alle aspekter af vores liv, og i et hidtil uset tempo.
I stedet for at omfavne og tilpasse sig den nye digitale bølge, brugte Kodak, Polaroid og mange andre deres tid og energi på at forsvare status quo. Da de endelig indså, at digital fotografering var kommet for at blive, var det allerede for sent!
En ting, der er almindelig blandt alle disse innovatører (Netflix, Uber, AirBnB og mange andre), er deres evne til at finde et hul eller problem i de eksisterende produkter og tjenester, og fylde det ved at genoverveje en løsning, der skaber større værdi for brugerne. Det vigtigste her er, at kernen i deres investering fokuserer på den værdi der kan skabes imellem kunde- og leverandø – ikke produktet eller tjenesten.